Kaki Kejang Semasa Hamil

Entri 9 – Kaki Kejang Semasa Hamil

Teks : Rosilawati Wahid
Foto : Google

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kaki kejang semasa hamil. Pernahkah anda mengalaminya? Kebiasaannya ianya berlaku pada trimester kedua dan ketiga.


Kekejangan kaki disebabkan oleh kekurangan nutrien dan garam seperti kalsium dan magnesium dalam darah. Ianya terjadi kerana bayi anda mengambil apa yang diperlukannya daripada simpanan badan anda.

Kedudukan uterus (rahim) anda yang semakin membesar memberi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki, serta kesan daripada hormon kehamilan iaitu progesteron, boleh memberi kesan kepada otot kaki anda.

Seperti mana berlari, bersukan, atau sekadar berdiri sepanjang hari boleh membuat otot anda letih, begitu juga kandungan anda yang sarat ini.

Sheila pun tidak dapat lari dari kekejangan kaki semasa hamil. Bahagian yang paling kerap kena adalah pada bahagian betis. Siapa yang merasa pasti tahu siksanya menanggung sakit. Sebelum ini Sheila cuma sapukan minyak pada kaki dan juga melakukan senaman regangan untuk melancarkan pengaliran darah ke bahagian kaki.

Kemudian Sheila diberitahu oleh seorang kawan tentang kebaikan Ostematrix yang dapat mengelakkan daripada kejang kaki, terus Sheila mencuba. Alhamdulillah, semenjak Sheila amalkan pengambilan Ostematrix sebelum tidur, sudah tidak ada lagi berlaku kejang pada kaki. Alhamdulillah, semuanya dengan izin Allah. Memang lega sangat.

Kalau anda pun ada masalah yang sama, Sheila sarankan untuk mencuba Ostematrix ini. Selain daripada kalsium, Ostematrix juga mengandungi magnesium dan vitamin D. Magnesium adalah untuk menggabung kalsium ke dalam tulang. Manakala vitamin D pula bertujuan untuk meransang menyerap kalsium.

Hingga jumpa lagi.

Salam daripada Usahawan Online,
Rosilawati Wahid

0 Comments:

Post a Comment