Looking For Anything Specific?

Header Ads

DIY Buku Perancangan Tahunan


DIY Buku Perancangan Tahunan

Teks & Foto : Rosilawati Wahid

2015 telah hampir ke penghujung. Tinggal beberapa hari sahaja lagi kita akan melangkah masuk ke tahun 2016. Seperti tahun-tahun sebelumnya saya akan mencari kalendar dan juga planner untuk memudahkan perancangan sepanjang tahun.

Selalu yang akan ditanda adalah tarikh-tarikh penting seperti tarikh peperiksaan anak-anak, tarikh cuti persekolahan, tarikh insuran dan cukai jalan kenderaan dan beberapa tarikh yang setiap tahun perlu diingati. Anak-anak ramai segalanya perlu ditulis supaya tiada satu tarikh penting yang tertinggal.


Tahun 2015 saya menggunakan planner Kikki K Gold, tahun 2016 saya akan beralih kepada fauxdori yang dibuat sendiri. Idea asalnya adalah daripada Traveler's Notebook (TN) yang dikeluarkan oleh syarikat Midori-Japan. Maka terhasillah empat buah buku. Setiap buku mempunyai fungsi berbeza.


Salah sebuah buku didedikasikan untuk perancangan bulanan. Sebulan dalam dua muka surat. Tujuannya adalah untuk melihat secara keseluruhan aktiviti dalam bulan tersebut.




Buku berikutnya adalah untuk catatan mingguan. Ianya rancangan seminggu di dalam dua mukasurat. Boleh tulis panjang sikit To-Do-List atau tugasan bagi hari tersebut. Kemudian nanti boleh lekatkan pelekat washi sebagai hiasan. Buku rancangan seminggu ini akan saya gunakan untuk merancang penulisan blog.




Buku ini saya buat sendiri. Templatenya saya cetak dari pautan MyLifeAllInOnePlace. Setelah itu saya jahit tengah menggunakan jahitan lurus dengan jarak jahitan 4.5 dan seterusnya buku tersebut dipotong untuk mendapatkan saiz buku 210mmx110mm.

Ada sebuah buku yang akan saya gunakan untuk Bullet Journaling dan sebuah lagi akan digunakan sebagai log catatan percutian keluarga. Untuk bullet journaling saya akan menggunakan buku yang halamannya mempunyai titik-titik sahaja manakala buku yang berhalaman kosong akan digunakan untuk catatan travelog.

Untuk kegiatan peribadi/ibadah saya akan menggunakan Muslima Ultimate Planner keluaran Kecil Mamil yang berpusat di Indonesia.

Post a Comment

0 Comments